TRX SCORPION 80  SP2FP 2018
FRONT PANEL CW-SSB

Opis montażu  płytki front panelu zawierającej syntezę z wyświetlaczem LCD, potencjometry rf. i m.cz. z wył. oraz moduł DDS .

 

schemat front-panelu CW-SSB v1

Montaż należy zacząć od obejrzenia płytki, czy nie ma jakiejś podejrzanej przerwy w druku oraz czy wszystkie otwory są powiercone. . Nie używać pasty do lutowania. Zalecam używanie kalafonii.

W pierwszej kolejności montujemy wszystkie elementy SMD. Ja używam do tego celu wąskiej pęsety i lutuję lutownicą transformatorową  z regulowana mocą  ustawioną na 45 wat. Oczywiście każdy ma swoje  przyzwyczajenia i niech postępuje jak uważa. Po przylutowaniu tych elementów ZABRANIA się  wyginania płytki PCB, elementy są ceramiczne i mogą popękać lub przestać działać poprawnie. Zachować ostrożność aby się nie poparzyć i nie wdychać celowo oparów cyny.

Kolejnym krokiem jest wlutowanie podstawki pod Atmegę 328. Sama podstawka musi mieć wygięte nogi aby umożliwić montaż powierzchniowy. Otrzymujesz taką w komplecie. Ważne aby piny podstawki ułożyć prawidłowo – symetrycznie względem padów. Wycięcie pod pin 1 i 28 ustawić w stronę potencjometrów.

Po tej czynności lutuję skrajne piny i jeszcze raz oglądam czy wszystko jest prawidłowo. Jeśli tak jest to lutuję resztę pinów.

Oglądam pod światło sprawdzając czy nie ma zwarć między nóżkami.

Kilka pinów jest juz przystosowanych aby wsadzić je w otworki, następne płytki będą umożliwiały montaż przewlekany.

Wersja pcb v.2-2018 nie wymaga kombinowania z podstawką, wystarczy ją odpowiednio włożyć i przylutować

 

Dalej, szykuje gold-piny kątowe pod płytkę dds. Należy wymontować niepotrzebne piny zgodnie z poniższym zdjęciem.

Tak uszykowaną płytkę DDS  z włożonymi gold-pinami przykładamy do PCB. Lutuję najpierw jeden skrajny pin , sprawdzam czy pozostałe będą  pasować i kolejno lutuje wszystkie  skrajne piny, zostawiając te w środku nie polutowane .Wyciągam ostrożnie moduł DDS, sprawdzam czy można lutować dalej i jeśli wszystko jest poprawnie, to dokonuje tej czynności. Wersja pcb v.2  umożliwia lutowanie złącza w sposób tradycyjny - piny są proste i lutowane w otwory na pcb.

Czas na troszkę mechaniki. Przystępujemy do montażu pinów łączących wyświetlacz oraz płytkie front-panelu z płytą główną TRXa. Przy tej czynności zachować ostrożność. Drut można wbić w palec, skaleczyć się, a nawet dostać w oko przy odcinaniu.  Zamiast gold-pinów zastosowałem drut srebrzony fi 0,5 mm który bardzo dokładnie pasuje w gniazdo precyzyjne wlutowane w płytkę wyświetlacza. Uwaga drucik wchodzi ciasno w gniazdo na głębokość około 5mm. Jeśli włożymy go za płytko, to nie będzie prawidłowego styku . Zadbajmy o ładne cięcie drutu ostrym narzędziem, aby nie spłaszczyć końcówki, która będzie wchodziła w gniazdo precyzyjne. Przykręcam wyświetlacz do płytki i szczypcami wkładam druciki poprzez otwory w płytce, kolejno obcinam i wkładam następny, na koniec lutuję.

Dla pcb v1-2018 przygotowujemy listwy gold-pin, wkładamy w otwory do połączenia z płytą główną

Za pomocą płaskiego wkrętaka po kolei  - pojedynczo  przeciskamy szpilki tak aby nie wystawały z PCW

lutujemy, starając się aby cyna nie zalała całego pinu, tylko była przy druku

Dla pcb v.2-2018 montujemy piny bez kombinowania tak jak na ponizszym zdjęciu

Przyszła kolej na potencjometry i gniazda.

Potencjometry mają wstępnie zgięte nóżki lecz mogą wymagać korekty aby pasowały w otworki. Nóżki nie przechodzą na przelot PCB.

 Potencjometr zostaje włożony w otwór i przykręcony nakrętką przy pomocy szczypiec uniwersalnych ( kombinerek ) .

Do gniazda mikrofonu wkładamy pojedyncze 4 szpilki od gold-pinów i lutujemy obfitą ilością cyny

Tak uszykowane gniazdo wkładamy w płytkę  uważając aby wypustka między pinami była skierowana w stronę potencjometrów – jest ona zaznaczona na warstwie opisowej, są też podane numery pinów. Gniazdo opiera się  swoimi pinami o płytkę i musi być ustawione pionowo względem płytki.

 Gniazda Jack należy starannie przycisnąć w trakcie lutowania, zadbać aby cały spód przylegał do PCB i dzięki temu gniazdo było prostopadle zamocowane.
Skrzywienie spowoduje problemy przy montażu frontowego panelu pcw. 

Otwory pod gniazda były frezowane ręcznie i nie wyglądają estetycznie, pcb v.2 ma fabrycznie frezowane otwory i nie ma kłopotu z estetyka i montażem gniazd.


Nadszedł czas wmontowania przełączników sterujących i enkodera. Wkładamy je w płytkę, sprawdzamy czy dobrze dolegają i lutujemy.

Po zlutowaniu całej płytki z wyświetlaczem proszę przyłożyć plastikowy front trxa. Bazą są przyciski przełączników i jeśli np. wyświetlacz nie pasuje dokładnie to można poluzować śrubki i dokonać lekkiej korekty montażowej. To samo dotyczy gniazd, jeśli nie są w środku otworów to można lekko korygować ich ustawienie poprzez podgrzanie pinów i ustawienie w taki sposób aby mechanika wyglądała estetycznie i symetrycznie.

Przechodzimy do sprawdzenia działania układu. Płytka posiada stabilizator napięcia 5V i można ją zasilić napięciem 12V. Plus podłączamy do wolnego pinu włącznika potencjometru. Masę dołączamy w obrębie stabilizatora. Lewa cześć płytki z gniazdami i potencjometrami nie jest elektrycznie połączona z masą syntezy. Jeśli posiadacie zasilacz regulowany to uwaga, przed podłączeniem sprawdzić żeby napięcie nie przekraczało 16v – można podawać je od zera podnosząc do zadanej wartości kontrolując prąd pobierany przez cały front panel. Komplety front panel pobiera około 80mA. Warto zacząć od podłączenia zasilania bez modułu DDS i atmegi – sprawdzając czy w układzie nie ma zwarcia w zasilaniu. Podłączamy i powinien się podświetlać wyświetlacz, PR-kiem ustawiamy kontrast – uzyskując  widoczne kratki w górnej linijce. Po tej czynności wkładamy zaprogramowany procesor . UWAGA na piny i odpowiednie ich włożenie: 1 do1 i  28 do 28. Ja w tym celu oznaczam podstawkę i procesor białym paskiem aby nie wstawić go odwrotnie.  Wycięcie procesora w stronę potencjometrów !!   Teraz po podaniu zasilania powinniśmy ujrzeć napisy na wyświetlaczu. Procedura ustawień syntezy oraz jej możliwości zostanie opisana przez autora oprogramowania na stronie http://sp2fet.vxm.pl   Można obejrzeć film obrazujący jej możliwości  jeszcze w etapie pisania oprogramowania https://youtu.be/jpkg6-cx6Io  Na dzisiaj potrafi troszkę więcej. Na koniec można włożyć moduł DDS i jeśli mamy urządzenie do sprawdzenia czy generuje, to możemy sprawdzić kompletny blok front panelu TRXa.

Synteza posiada funkcje automatycznego przestrojenia częstotliwości przy przejściu z SSB/CW dzięki czemu nie trzeba korygować vfo jeśli słuchamy telegrafii w trybie szerokiego odbioru (ssb) . Przechodząc na CW możemy wpisać wartość przestrojenia dla każdego pasma aby słyszalny ton miał dokładnie taką częstotliwość jak na ssb.

Wejście do menu syntezy: Wyłączyć zasilanie, przycisnąć klawisze RIT i STEP, włączyć zasilanie.

Dla softu v.2-18 wejście do menu jest uproszczone - należy przycisnąć klawisz RIT i włączyć zasilanie.

Nawigacja po menu:

CW zmienia zawartość  drugiego wiersza, w przypadku nastawy liczbowej zmiana następuje poprzez kręcenie enkoderem.

BAND - menu w górę

RIT      - menu w dół

Aby zmiany zostały zapamiętane należy przejść do " Wyjdź i zapisz "   ustawić na  TAK , następnie wcisnąć PTT mikrofonu  i nastąpi zapis do pamięci.

Kiedy nie chcemy zapisu zmian wystarczy wyłączyć zasilanie lub wcisnąć ptt -wtedy kiedy nie jesteśmy na pozycja menu zapisz-tak

Sam zapis  innych wartości jest ograniczony i następuje tylko po wciśnięciu nadawania. Dlaczego - procesor ma ograniczoną ilość zapisu ( okolo100tyś razy). W sytuacji kiedy po każdym przestawieniu  częstotliwości i innych zmian wszystko było by zapisywane, to w dość krótkim czasie skończył by żywot pamięci.

Dostępny jest też tryb generatora serwisowego, jego załączenie to: wyłączyć zasilanie, wcisnąć BAND, załączyć zasilanie. Częstotliwość ograniczona do 35MHz

Klawisz STEP zmienia wartość kroku przestrajania, dzięki czemu  szybciej uzyskamy zadaną wartość.

Jeśli chcemy wrócić do nastaw domyślnych to należy: Wyłączyć zasilanie , przycisnąć klawisz STEP- nie puszczać, włączyć zasilanie, trzymać wciśnięty STEP do pojawienia sie napisu RESET!, pojawi się konfiguracja od nowa, jeśli nie chcemy nic zmieniać to wyłączyć zasilanie i włączyć ponownie, bez trzymania przycisków.

Oprogramowanie v.2-18 pod Atmegę 328p, w postaci gotowego wsadu HEX można pobrać TUTAJ w spakowanym pliku zip . Jest też zdjęcie odpowiedniego ustawienia fuse-bitow , bez którego synteza nie będzie prawidłowo działać.

 

OPIS MENU SYNTEZY

 

       " Kier obr. enk. ", Wybranie kierunku obrotu enkodera L/P

       "Dziel. krok enk.", Wybór trybu enkodera 1:1, 1:2, 1:4.       domyślnie 1:1

       "     T_KROK     ", Zmiana agresywności trybu turbo przestrajania (0-255) domyślnie 150

       " KALIBRACJA ADC ", Kalibracja odczytu napięcia zasilania

       "    P.CZ. USB   ", Częstotliwość GFN dla wstęgi USB       domyślnie 9.997.000

       "    P.CZ. LSB   ", Częstotliwość GFN dla wstęgi LSB  domyślnie 10.000.000

       "    P.CZ. CW    ", Częstotliwość GFN dla odbioru CW  domyślnie 9.999.250

       "NADAWANIE CW/IF ", Wybór nadawania CW z pośrednią taką jak dla odbioru lub bez przemiany.

                          Wtedy dds generuje częstotliwość taką jak wyświetlana ( bez dodatkowej przemiany )  domyślnie  bez IF

       "    PASMO A     ", Wybór pasma KF (160*10m)

       "    WSTEGA A    ", Wybór wstęgi LSB lub USB  dla trybu SSB

       "      DDS A     ", Dodawanie lub odejmowanie p.cz. (typ mieszania w.cz.)

       "  OFFSET CW A   ", zmiana częstotliwości trxa po przejściu z ssb na cw (aby słyszeć ten sam ton+-1000hz) domyślnie 750

       "    PASMO B     ", //12

       "    WSTEGA B    ", //13

       "     DDS B      ", //14

       "  OFFSET CW B   ", //15

       "    PASMO C     ", //16

       "    WSTEGA C    ", //17

       "     DDS C      ", //18

       "  OFFSET CW C   ", //19

       "OFFSET NADAWANIA", Można korygować częstotliwość nadawania w stosunku do odbioru.

                        (przydatne kiedy mamy dwa GFN lub dwa filtry kwarcowe i nie są tak samo zestrojone)

       " Wyjdź i zapisz "   TAK/NIE, następnie wciśnij PTT aby zapisać do pamięci.

 

Paweł Bożenda SP2FP

 

ostatnia modyfikacja opisu 18-02-2018